طراحی مدل کسب و کار

طراحی مدل کسب و کار

اولین سوالی که به هنگام راه اندازی یک کسب و کار در ذهن شما جرقه خواهد خورد این است که چرا قصد راه اندازی این کسب و کار را دارید؟ قرار است چه گره ای از کار مشتریان باز کنید؟ سعی در رفع کدام چالش مشتریان دارید؟ آیا محصول و خدماتی که قرار است ارائه دهید به کار مشتریان خواهد آمد؟ این ها سوالاتی ست که ذهن افراد را در نقطه شروع درگیر می کند و این نقطه دقیقا همان جایی ست که باید به مدل کسب و کار پناه آوریم.

برای دریافت خدمات راه اندازی استارتاپ با مشاوره کارشناسان خبره، کلیک کنید.

مدل کسب و کار چیست؟

اولین سوالی که به هنگام راه اندازی یک کسب و کار در ذهن شما جرقه خواهد خورد این است که چرا قصد راه اندازی این کسب و کار را دارید؟ قرار است چه گره ای از کار مشتریان باز کنید؟ سعی در رفع کدام چالش مشتریان دارید؟ آیا محصول و خدماتی که قرار است ارائه دهید به کار مشتریان خواهد آمد؟ این ها سوالاتی ست که ذهن افراد را در نقطه شروع درگیر می کند و این نقطه دقیقا همان جایی ست که باید به مدل کسب و کار پناه آوریم.

اینکه چگونه قرار است در کسب و کارتان درآمد زایی کنید درون مایه اصلی مدل کسب و کار می باشد. شما با راه اندازی یک کسب و کار در واقع قصد ارائه یک ارزش را به مخاطبان خود دارید. مدل کسب و کار روشن می کند که این ارزش را چگونه قیمتگذاری کنید. آزمایش و مدل سازی مسیرهای کسب در آمد و ساماندهی کردن هزینه ها در قالب یک مدل کسب و کار تبیین می شود.

این مدل در واقع با زبان سلیس و شفاف به شما خواهد گفت که چگونه پول در آورید. البته این در واقع هدف غایی از طراحی بیزینس مدل می باشد که سایر اهداف در سایه و تحت لوای آن قرار دارند. بیزینس مدل به شما یک طرح کلی از کسب و کار، منابع، مشتریان هدف و محصولات و خدمات و نحوه قیمتگذاری آن ها خواهد داد. شاید بیراه نباشد اگر مدل کسب و کار را به یک آهنربا تشبیه کنیم که فاکتورها و مولفه های مهم در موفقیت یک کسب و کار را به خود جذب می کند و در قالب یک طرح ارائه می دهد.

برای دریافت خدمات مشاوره کسب و کار جهت راه اندازی و توسعه کسب و کار خود با مشاوره کارشناسان خبره، کلیک کنید.

مدل کسب و کار ساده ترین زبان برای بیان هزینه و در آمد می باشد. تعارف که نداریم؛ هدف اصلی هر کسب و کاری در انتها سودآوری و کسب درآمد است. هر چند که در این بین اهداف والایی چون کسب رضایت مشتری و اهداف معنوی دیگر نیز اهمیت دارد اما اگر نیک بنگرید خواهید دید که اگر رضایت مشتری در کار نباشد از سودآوری و درآمد هم خبری نیست. بنابراین سرنخ تمام فعالیت های یک کسب و کار به درآمدزایی می رسد که کلیدش در دستان مدل کسب و کار است.

طراحی مدل کسب و کار
طراحی مدل کسب و کار

اهمیت طراحی مدل کسب و کار

این روزها دیگر افراد مانند گذشته ها دست روی دست نمی گذارند تا یک کارفرما پیدا شود و آن ها را استخدام کند. هر فرد تمایل دارد کسب و کار شخصی خود را راه اندازی نماید و اصطلاحا آقای خود باشد. بسیاری از مواقع وقتی که یک کسب و کار موفق و نوظهور به شهرت می رسد افراد زیادی ادعا می کنند که ایده این کسب و کار را مدت ها پیش در ذهن خود پرورانده بودند و ایده ای مشابه داشتند.

حتی ممکن است از شدت تشابه ایده خود با کسب و کار مورد نظر تعجب کنید. اما چگونه است که یک فرد می تواند ایده اش را به درآمد زایی میلیاردی برساند و فردی دیگر در نقطه صفر درجا می زند و ایده های نو در گوشه ذهنش فقط خاک می خورند؟ درست حدس زدید، تفاوت این دو در داشتن یک مدل کسب و کار است.

نه شانس در کار است و نه اقبال. همه چیز بستگی به هوشمندی و ذکاوت شما دارد. بیزینس مدل به افراد کمک می کند تا ایده های خود را به سادگی و طبق یک نقشه مهندسی شده عملی کنند و به سودآوری برسند. این همان چیزی ست که عده زیادی از آن غافل اند.

برای سفارش طراحی مدل کسب و کار و آماده سازی و  پلن حرفه ای با ما در تماس باشید.

هم اکنون از خدمات تخصصی ما استفاده نمائید.

گاهی اوقات برای راه اندازی یک کسب و کار باید از چارچوب های کهنه خارج شوید و قوانین خود را بسازید. شیوه های سنتی دیگر جوابگوی نیاز کسب و کارهای امروزی نیست. طراحی مدل کسب و کار به شما به عنوان فردی که قصد دارد اولین آجر از یک بنا را سر جای خود قرار دهد کمک می کند تا این آجر را در مکانی اصولی و درست قرار دهید. جا دارد از آن ضرب المثل معروف یاد کنیم که می گوید؛ خشت اول چون نهد معمار کج، تا ثریا می رود دیوار کج. مدل کسب و کار همان خشت اول شماست. بدون داشتن این مدل طبیعتا طی کردن مسیر پیش رو برای با ریسک های زیادی همراه خواهد بود.

طراحی مدل کسب و کار به شما کمک می کند تا ایده خام اولیه را به خوبی پردازش و حلاجی کنید و نقطه به نقطه آن را با تحلیل های دقیق و علمی آنالیز نمایید. این طرح به شما ایده ای برای چیدن یک سناریو می دهد و تمام آنچه که در ابتدا و در طی مسیر بدان نیاز دارید را برای شما روشن سازی خواهد کرد. ارزیابی هزینه ها، شناسایی پتانسیل ها و دادن ایده به شما برای بالا بردن میزان سودآوری و کاهش هزینه ها از جمله دلایلی ست که اهمیت طراحی مدل کسب و کار را بیش از پیش می سازد.

تا چند وقت اخیر که خبری از مدل کسب و کار نبود، اغلب کسب و کارها روی کیفیت و قیمت تمرکز می کردند و برای موفق شدن تمام تلاش خود را می کردند که قیمت پایین و کیفیت بالا ارائه دهند. اما داستان از جایی که مدل های کسب و کار ورود کردند عوض شد. رقابت ها شکل پیچیده ای به خود گرفتند و جوانب زیادی برای رقابت ظهور کرد. بنابراین تمرکز صرف روی کیفیت و قیمت دیگر جوابگوی نیاز یک کسب و کار برای موفقیت نیست. مدل کسب و کار به شما کمک می کند تا این جوانب و پتانسیل های کسب و کار خود را شناسایی کنید و تمرکزتان را روی آن ها بگذارید.

مدل کسب و کار فقط برای کسب و کارهای نوظهور و نوپا نیست، حتی اگر کسب و کار خود را شروع کرده اید و در نیمه های مسیر هستید بازم هم به این مدل احتیاج خواهید داشت. فراموش نکنید که هیچ گاه برای اصلاح و ایجاد بهبود در حرفه تان دیر نیست.

طرح توجیهی افزایش سرمایه
ادامه مطلب

برای دریافت خدمات نوشتن بیزینس پلن فروشگاه اینترنتی با مشاوره کارشناسان خبره، کلیک کنید.

 

آموزش طراحی مدل کسب و کار

همانطور که برای خواندن و نوشتن به هر زبانی باید الفبای آن زبان را بلد باشیم، برای راه اندازی کسب و کار هم باید به شیوه طراحی مدل کسب و کار اشراف داشته باشید. برای طراحی مدل کسب و کار باید به سه حوزه کلیدی مسلط باشید. در ابتدا باید به این بپردازید که چه چیز برای ساختن کسب و کار لازم دارید. این مورد می تواند شامل نیروی کار، مواد خام، طراحی و تولید شود. بعد از آن باید سراغ مواردی بروید که برای فروش لازم است. این نیز شامل بازاریابی، شبکه توزیع، خدمت رسانی و پردازش و فروش می شود. در نهایت نیز باید حول این محور به ارزیابی و نقد بپردازید که مشتری قرار است برای چه چیزی هزینه پرداخت کند و شیوه پرداخت او چگونه خواهد بود. این مورد نیز قیمت گذاری راهبردی، مدل های پرداخت و زمانبندی پرداخت را در بر می گیرد.

مدل کسب و کار به شما کمک می کند تا بتوانید هزینه های تولید را کاهش دهید، شیوه های موثر برای بازاریابی و فروش پیدا کنید و راه های جدیدی را برای پرداخت مشتریان ترسیم نمایید.

شما برای راه اندازی یک کسب و کار لزوما به اختراع یک مدل جدید نیازی ندارید بلکه می توانید از مدل های کسب و کار موجود که پیش تر از این ها اختراع شده اند استفاده کنید. شما می توانید با افزودن یک مزیت رقابتی مدل های خام را اصلاح کنید و مدل شخصی سازی شده خود را داشته باشید.

برای طراحی مدل کسب و کار باید در ابتدا دید گاهی دقیق و شفافی در مور درمشتریان خود به دست آورید. هیچ کسب و کاری بدون مشتری معنا پیدا نمی کند. مشتری ها قلب کسب و کار شما هستند و باید اطلاعات کاملی از آن ها را استخراج کنید. تحصیلات، شغل، جنسیت، وضعیت تاهل و سرگرمی ها و عادات از جمله ویژگی هایی هستند که باید در مورد آن ها به دست آورید.

در ادامه باید به این موضوع بپردازید که قرار است چه ارزشی برای آن ها خلق کنید. چه چیز باعث خواهد شد که مشتری ها شما را انتخاب کنند؟ این ارزش می تواند در قالب یک پکیج ارائه شود. تازگی، نوآوری، عملکرد بهینه، سفارشی شدن محصولات، طراحی خاص، قیمت بهینه، دسترسی سریع و متفاوت و قابلیت های جدید می تواند از جمله این موارد باشد.

در ادامه باید سعی کنید کانال های توزیع را شناسایی کنید. کانال ارتباطی شما با مشتریان چیست؟ کانال ها قرار است محصولات خدمات شما را به مشتری معرفی کنند و ارزش پیشنهادی شما را به آن ها ارائه دهند. مهمترین سوالی که در این روند باید از خود بپرسید این است که مشتریان کدام کانال ها را برای ارتباط می پسندند؟ این کانال ها باید بر اساس جامه هدف شما انتخاب شوند.

ارتباط با مشتری از مهمترین مواردی ست که در طراحی مدل کسب و کار باید به آن دقت کنید. شما باید به این موضوع بپردازید که مشتریان شما توقع چه نوع ارتباطی را از شما دارند و هزینه برقراری این رابطه چه میزان است؟ پرداختن به مبحث هزینه ها در این بخش از مهمترین بخش های طراحی مدل کسب و کار می باشد.

در ادامه باید به جریان های درآمدری بپردازید. چنانچه ارزش پیشنهادی شما درست باشد جریان درآمدی خوبی برایتان ایجاد می شود. شما باید مشخص کنید که مشتری واقعا حاضر است در ازای چه چیزی به شما هزینه پرداخت کند؟ بنابراین درست ترین راه برای ایجاد جریان درآمدی را شناسایی خواهید کرد و تشخیص می دهید که حر جریان چه سهمی از درآمد کل را در بر دارد. جریان درآمدی فقط از راه فروش ایجاد نمی شود. شما باید به دنبال راه هایی باشید که از طریق آن می توان جریان درآمدی را ایجاد نمود.

شما باید بتوانید منابع کلیدی را در ادامه شناسایی کنید. برای ایجاد ارزش، ایجاد کانال های توزیع و ایجاد ارتباط موثر با مشتریان به چه منابعی نیاز دارید؟ شما همچنین باید به این مسئله بپردازید که عملکرد صحیح کسب و کارتان به چه فعالیت های کلیدی نیاز دارد؟ این فعالیت های کلیدی برای هر کسب و کار منحصر به فرد است. تولید، حل مسئله و پلتفرم در دسته بندی فعالیت های کلیدی قرار دارند. شرکای کلیدی را نیز از قلم نیندازید. انتخاب شریک تجاری کمک می کند تا در هزینه ها ایجاد صرفه نمایید، منابع را بهبود دهید و ریسک های پیش رو را کم کنید.

ساختار هزینه مهمترین مرحله از این روند می باشد. تمامی عناصری که در طراحی مدل کسب و کار نقش دارند منجر به ایجاد هزینه می شوند. تشریح ساختار هزینه ها از اساسی ترین بخش های مدل کسب و کار است. ساختار هزینه را می توانید به صورت هزینه محور یا ارزش محور باشد. ساختار هزینه محور بر کم کردن هزینه ها تمرکز دارد و ساختار ارزش محور بر خلق ارزش تمرکز دارد. با این حال عمده مدل های کسب و کار هزینه محور می باشند.

برای دریافت خدمات نوشتن بیزینس پلن دانشجویی با مشاوره کارشناسان خبره، کلیک کنید.

 

مراحل طراحی مدل کسب و کار

برای طراحی مدل کسب و کار باید دانش و مهارت بالایی در این زمینه داشته باشید اما ایجاد یک طرح ابتدایی و کلی نیاز به دانش خاصی ندارد و می توانید طرح اولیه را خودتان بزنید تا دست تان بیاید که با خودتان چند چند هستید. در این بخش مراحل طراحی مدل کسب و کار را بر اساس مدل اوستراوالدر بیان کرده ایم تا بتوانید در ساده ترین شکل ممکن و البته اصولی ترین قالب ممکن به مهمترین پاسخ هایی که برای طرح یک مدل کسب و کار نیاز است پاسخ دهید.

  • برای طراحی موفقیت آمیز مدل کسب و کار باید پیش از هر چیز روی مشتری فوکوس کنید. مشتری نقطه آغازین برای استارت زدن مدل کسب و کار می باشد. بنابراین قشری که قرار است مخاطب هدف شما باشد را شناسایی کنید و سعی کنید اطلاعات کاملی در مورد این قشر به دست آورید. شیوه های بی انتهایی برای کسب اطلاعات در مورد مشتریان هدف وجود دارد که می توانید به آن ها چنگ بزنید. از خواندن کامنت های این افراد زیر پست های شبکه های اجتماعی گرفته تا دنبال کردن صفحات شخصی آن ها در سوشال مدیا و هشتگ هایی که دنبال می کنند. شما در واقع باید با توجه به محصول و خدماتی که قرار است ارائه دهید این قشر را شناسایی کنید و هر طور که شده اطلاعات جامعی در مورد آن ها به دست آورید. این اطلاعات حتی در مورد جنسیت، سن، مکان زندگی، میزان درآمد، شغل و سبک زندگی آن ها می تواند باشد.
  • بعد از اینکه شناخت مشتری به نقطه قابل قبولی رسید و اطلاعات کافی درباره آن ها کسب کردید باید تمام تمرکز خود را روی تولید و ارائه صحیح محصول مورد نظرتان بگذارید. شما در واقع باید در این مرحله به این موضوع بپردازید که فعالیت هایی باید در راستای تولید محصول و برند سازی صورت دهید. بسیار مهم است که شیوه تبلیغات و برند سازی مطابق با جامعه هدف شما صورت پذیرد. در غیر اینصورت تیرتان به احتمال زیاد به سنگ خواهد خورد. به عنوان مثال اگر جامعه هدف شما افراد میانسال و یا مسن هستند نباید بیش از حد روی شیوه های تبلیغاتی اینستاگرامی یا تبلیغات وبسایت تمرکز کنید در عوض باید شیوه های تبلیغات خود را در قالب تبلیغات سنتی تر ارائه دهید.
  • در گام بعدی باید منابع مورد نیاز و لازم برای شکل دادن فعالیت های کلیدی خود را ارزیابی کنید و در صدد راه های مختلف برای تامین آن ها باشید. به عنوان مثال تعداد نیروی کار، مکان فیزیکی برای راه اندازی شرکت، وب سایت، اپلیکیشن و هر نوع منبع دیگری که برای استارت زدن کسب و کار شما نیاز است در این مرحله گنجیده می شود.
  • ابن گام یکی از مهمترین گام های طراحی مدل کسب و کار می باشد که اهمیت زیادی در این روند دارد. شاید اصلا همین گام است که موجب شده کسب و کارهایی که با بیزنیس مدل راه اندازی می شوند تمایز مشهود با سایر کسب و کارها داشته باشند. شما در این گام باید به این موضوع بپردازید که علاوه بر محصول و خدماتی که به مشتری اراده می دهید چه ارزش های دیگری برای او رقم می زنید؟ چه چیز به او اضافه می کنید؟ داشتن ذهنی نوآور و خلاق در این مرحله به شما کمک می کند تا ارزش های پیشنهادی قابل توجهی برای مشتریان خود به وجود آورید و به نوعی بتوانید مخاطبانی که روزی مشتری یک کسب و کار دیگر بودند را با ارزش پیشنهادی خود به سمت کسب و کارتان بکشانید.
  • به عنوان مثال اگر در حوزه فروش گل و گیاه فعالیت می کنید باید به این نکته فکر کنید که تمام فروشندگان به مشتریان خود گل و گیاه عرضه می کنند. من قرار است در کنار فروش محصولاتم چه چیز دیگری به او بدهم؟ چگونه می توانم بستر مخاطبان خود را وسیع تر کنم و آن ها را به سمت کسب و کار خود بکشانم؟
  • در گام بعدی که این گام است باید به پتانسل های موجود برای راه اندازی کسب و کار و بهینگی عملیات فکر کنید. آیا می توانید یک تنه از پس تمام کارها برآیید یا نیاز به برون سپاری بخش از کارها به مجموعه های دیگر دارید؟ شما شاید در این مرحله به این نتیجه برسید که برای راه اندازی کسب و کارتان به شرکای کلیدی نیاز دارید و باید بخشی از کارها را برون سپاری کنید.
  • گام بعدی گامی ست که در آن طرحی برای حفظ ارتباط پیوسته با مشتری داده خواهد شد. به فرض که توانستید مشتریان هدف را جذب کنید، چگونه می خواهید آن ها را نگه دارید؟ چگونه می توانید ارتباطی ادامه دار با آن ها داشته باشید؟ در این گام باید یک استراتژی دقیق و اصولی برای حفظ ارتباط خود با مشتریان تدوین کنید. شما باید راهکارهای تبدیل کردن مشتریان به مشتریان وفادار را بدانید و آن ها را در استراتژی خود وارد کنید.
کوچینگ شغلی و مزایای آن
ادامه مطلب

برای دریافت خدمات نوشتن بیزینس پلن رستوران با مشاوره کارشناسان خبره، کلیک کنید.

 

آشنایی با انواع روش های طراحی مدل کسب و کار

بسیاری از افرادی که قصد دارند یک کسب و کار را راه اندازی کنند این سوال را دائما می پرسند که روش های طراحی مدل کسب و کار چیست؟ چگونه باید یک کسب و کار را مدلسازی نمود؟ پاسخ به این سوال یک پاسخ روشن و شفاف است؛ هر طور که مایلید! طراحی مدل کسب و کار هدفی جز ساده سازی مدل یک کسب و کار آوردن نقشه آن روی کاغذ ندارد. شما قرار است کسب و کارتان را به یک مدل قابل فهم تبدیل کنید.

در مسیر مدلسازی کسب و کار ممکن است شما عمده تمرکز خود را روی مشتریان، محصولات و شیوه های فروش بگذارید و مدل کسب و کارتان را با همین سه جزء ببندید در حالی که ممکن است بتوان این مدلسازی را با امکانات مورد نیاز و شیوه های بازاریابی و برند سازی نیز تکمیل نمود.

مدل های کسب و کار انواع بی شماری دارند و هر روز در حال اضافه شدن تعدادی جدیدی به آن ها می باشد. این نشان می دهد که خلاقیت و نوآوری در طراحی مدل کسب و کار حرف اول را می زند. البته این نوآوری باید دارای پایه و اساس باشد و یک ذهن متفکر در پس آن نقشه اش را کشیده باشد. معروف ترین روش مدلسازی کسب و کار مربوط به روش استروالدر  می باشد. در ادامه یک تصویر کلی از معروف ترین روش طراحی مدل کسب و کار را مطرح کرده ایم:

  • ابتدا به چرایی راه اندازی کسب و کارتان بپردازید
  • هدف گذاری کنید؛ اهداف کوتاه مدت و بلند مدت
  • مخاطبان را بخش بندی نمایید؛ Customer Segments
  • ارزش پیشنهادی به مشتریان را مورد کاوش قرار دهید
  • طراحی یک CRM قوی
  • بررسی کانال های توزیع
  • تشخیص منابع کلیدی
  • برنامه ریزی برای فعالیت های کلیدی
  • شناسایی شرکای مهم
  • ایجاد ساختار برای هزینه ها

سفارش مدل کسب و کار

مدل های کسب و کار مختلفی وجود دارند که هر کدام از آن ها خصیصه خاص خود را دارند. مدل تبلیغات، مدل وابسته، مدل واسطه گری، مدل سفارشی سازی، مدل منبع یابی جمعی، مدل واسطه زدایی، مدل تقسیم بندی، مدل اعطای امتیاز، مدل فریمیوم، مدل مزایده معکوس، مدل ثبت نام، مدل لیزینگ و مدل تیغ ریش تراش از معروف ترین و محبوب ترین مدل های کسب و کار هستند. در شرایط فعلی که رقابتی تنگاتنگ بین کسب و کارها وجود دارد هیچ کسب و کاری نمی تواند بدون داشتن یک مدل کسب و کار به حیات خود ادامه دهد.

طراحی مدل کسب و کار دارای مراحل خاصی می باشد که باید توسط کارشناسان و متخصصین خبره این حوزه طی شود بنابراین اگر می خواهید کسب و کارتان رونق داشته باشد و چشم اندازی روشن پیش روی شما باشد باید حتما اقدام به سفارش مدل کسب و کار با توجه به نوع حرفه تان و ابعاد آن نمایید. مدل های مختلف کسب و کار لزوما برای تمامی حرفه ها و مشاغل جواب مثبت نمی دهند بنابراین نظر کارشناسانه متخصصین را در این زمینه لازم دارید.

مشاوره طراحی مدل کسب و کار

کافی ست نگاهی به کمپانی هابی بزرگ دنیا مثل گوگل، مایکروسافت، آمازون و اپل بیندازید تا متوجه شوید که همه آن ها دارای مدل کسب و کار هستند؛ مدلی سفارشی سازی شده که مختص همان کسب و کار طراحی شده است. بدون داشتن مدل کسب و کار ایده های شما در حد همان ایده باقی خواهد ماند و هیچ نیرویی برای عملی کردن آن ها در کار نخواهد بود. مدل کسب و کار کمک می کند تا ایده های شما رنگ و بوی واقعیت به خود بگیرد، مشتریان هدف را شناسایی کنید، سرمایه گذار مناسب پیدا کنید، نیروهای متخصص را گرد هم آورید و اقدامات کلیدی را شناسایی کنید.

آشنایی با بهترین روش گزارش نویسی کسب و کار
ادامه مطلب

برای طراحی یک مدل کسب و کار باید از مشاورین خبره و کارآزموده کمک بگیرید. این افراد به خوبی می دانند که شما را از کدام مسیر و از کدام جهت به سمت پله های موفقیت هدایت کنند. برای شروع یک کسب و کار نیازی به اختراع مدل کسب و کار نیست و می توان از مدل های موجود کمک گرفت. این همان چیزی ست که نیاز به تخصص، دانش و مهارت دارد. تا زمانی که اطلاعات کافی در مورد مدل های مختلف و ساز و کار آن ها نداشته باشید تدوین یک مدل کسب و کار برای شما مقدور نخواهد بود.

به همین دلیل به شما توصیه می کنیم که از مشاورین حرفه ای برای طراحی مدل کسب و کار کمک بگیرید. انواع مختلفی از مدل های کسب و کار وجود دارد که اجرای آن ها برای متخصصین این حرفه و شخصی سازی آن با توجه به نوع کسب و کار شما می تواند شما را در مسیری درست هدایت کند. کارشناسان و مشاورین ما در این مجموعه قادر به ارائه خدمات و مشاوره در راستای طراحی مدل کسب و کار برای شما عزیزان می باشند.

برای دریافت خدمات نوشتن بیزینس پلن بازاریابی با مشاوره کارشناسان خبره، کلیک کنید.

 

مزایای طراحی مدل کسب و کار

همین که بزرگترین و بی نظیر ترین کمپانی های دنیا برای راه اندازی کسب و کار خود از مدل کسب و کار استفاده کرده اند مهر محکمی بر ضرورت وجود این مدل می باشد. برای راه اندازی یک کسب و کار تنها ایده پردازی کافی نیست بلکه شما باید راه و رسم ثمردهی یک ایده را نیز بلد باشید. راه و رسمی که از آن حرف می زنیم همان مدل کسب و کار می باشد.

از مزیت های مهم طراحی مدل کسب و کار این است که نه تنها دیگران با نقاط قوت و مزیت های رقابتی ما آشنا می شوند بلکه خودمان نیز می توانیم یک دیدگاه واقع گرایانه و صحیح از جنبه های مختلف کسب و کارمان داشته باشیم. بنابراین می توانیم هر روز و هر لحظه ایده هایی برای بهبود مدل کسب و کار خود بدهیم و نسخه های به روز شده ای از آن را در سازمان خود اجرا و پیاده سازی کنیم.

با استفاده از مدل کسب و کار می توان اقدام به جذب سرمایه گذار و شرکای کلیدی نمود. بی شک اگر کسب و کار شما دارای مدل کسب و کار نباشد هیچ سرکایه گذاری حاضر به پذیرفتن ریسک بابت سرمایه گذاری روی آن نخواهد بود. بنابراین اگر می خواهید سرمایه گذاران را برای پرداخت سرمایه بابت راه اندازی کسب و کارتان توجیه کنید باید حتما یک مدل کسب و کار استاندارد داشته باشید. شرکای کلیدی نیز همینطور، آن ها بدون اینکه از اصول کار شما مطمئن نشوند هیچ گاه حاضر به پذیرفتن ریسک و شراکت با شما نخواهند شد.

هزینه طراحی مدل کسب و کار

خیال تان را راحت کنیم؛ اگر تصور می کنید هزینه پرداختی برای طراحی مدل کسب و کار هزینه ای بیهوده است و می خواهید بدون این مدل مسیر خود را آغاز کنید سخت در اشتباهید. اگر چنین تفکری دارید پیشاپیش بابت طعم تلخ شکستی که قرار است بچشید برای شما ابزار تاسف می کنیم. هزینه ای که بابت طراحی بوم مدل کسب و کار پرداخت می کنید نه یک هزینه بلکه نوعی سرمایه گذاری بلند مدت می باشد.

چگونه می خواهید بدون داشتن نقشه راه به گنج عظیم دست پیدا کنید؟ طبیعتا طی کردن پله های موفقیت و رسیدن به سودآوری نیازمند دادن بهایی می باشد که آن بها هزینه طراحی مدل کسب و کار است. شک نداشته باشید که اگر این مسیر را درست و اصولی طی کنید و بیزینس مدل درستی داشته باشید چندین برابر این هزینه در طی مراحل کسب و کارتان به شما برخواهد گشت. بنابراین در هزینه پرداختی بابت طراحی مدل کسب و کار مضایقه نکنید.

هزینه طراحی مدل کسب و کار به عوامل مختلفی بستگی دارد بنابراین تا زمان مشخص نشدن این عوامل نمی توان حتی هزینه تقریب را تخمین زد. به عنوان مثال ابعاد و گستردگی کسب و کار شما یکی از مهمترین عواملی ست که در این هزینه تاثیر گذار می باشد. بنابراین برای اینکه بتوان برآورد درست و سنجیده ای از هزینه طراحی بیزینس داشت، باید ابعاد و گستردگی کسب و کار مشخص شود.

از دیگر مواردی که روی هزینه طراحی مدل کسب و کار تاثیر می گذارد نوع مدل کسب و کار است. مدل های کسب و کار دارای انواع مختلفی هستند و مشاورین و طراحان اشراف دقیقی روی آن ها دارند. بی شک انتخاب نوع این مدل می تواند در هزینه های زراحی آن تاثیر گذار باشد. از جمله مدل های مختلف کسب و کار می توان به مدل کارگزاری، مدل فروش مستقیم، مدل بخش بندی، مدل حق امتیاز، مدل پرداخت به ازای مصرف، مدل تیغ اصلاح و مدل معکوس تیغ اصلاح اشاره کرد. این ها تنها تعدادی از مدل های کسب و کار معروف هستند که مشاوران ممکن است برای طرح ریزی مدل کسب و کار شما از آن ها استفاده کنند.

میزان تجربه و مهارت طراحان نیز در هزینه طراحی مدل کسب و کار تاثیر به سزایی دارد. بی شک راهنمایی جستن از یک مشاور کار بلد و حرفه ای ملزم به پرداخت هزینه بیشتری می باشد. اگر قرار باشد به هر مشاور کم تجربه و بی تجربه ای اعتماد کنید و فرمان کسب و کارتان را به دست او بدهید احتمال سقوط تان در دره اگر حتمی نباید، احتمالش بالاست. بنابراین برای اینکه بتوانید از تجربه و دانش مشاورین خبره استفاده کنید و یک مدل کسب و کار استاندارد و کاربردی طراحی کنید باید بهای آن را نیز بپردازید. باز هم می گوییم که این بها در واقع بهای موفقیت شماست.

مجموعه الیت بیزینس یکی از قوی ترین مجموعه ها در حوزه خدمت رسانی به کسب و کار ها برای ارائه طرح توجیهی، مدل کسب و کار و بیزینس پلن می باشد. این مجموعه با گرد هم آوردن تیمی متخصص و خبره در این زمینه سعی در رونق دادن به کسب و کارهای کوچک و بزرگ گرفته است و به یاری خدا و همراهان همیشگی در این زمینه خوش درخشیده.