آشنایی با بهترین روش های تحقیقات بازار

تحقیقات بازار

در این مقاله قصد داریم که به تحقیقات بازار بپردازیم. البته به تحقیقات بازار مارکتینگ ریسرچ هم گفته می شود. شاید برای شما سوال باشد که تحقیقات بازار چه کاربردی برای آن ها دارد. امروزه با رشد جمعیت شاهد تحولات عظیمی در یافتن کسب و کار هستیم. افراد بسیاری مانند ما هستند که با خلاقیت خود می خواهند کسب و کار خود را راه بیاندازند، در این بازار رقابتی که وجود دارد ما نیاز به تحقیقات بازار داریم تا ببینیم شانس برنده شدن ما در بازار برای کسب و کار به چه صورت است. با ما همراه باشید.

برای دریافت خدمات راه اندازی استارتاپ با مشاوره کارشناسان خبره، کلیک کنید.

تحقیقات بازار چیست و چه تفاوتی با تحقیقات بازاریابی دارد؟

تحقیقات بازار یا (مارکت ریسرج Market research ) یکی از بهترین و کاربردی ترین روش هایی است تا ببینیم چه کار هایی چقدر مشتری و چقدر رقیب دارد. در حقیقت تحقیقات بازار نمونه ای از اطلاعاتی است تا بتوانیم تصمیمات درستی را برای کسب و کار و بیزینس خود اتخاذ کنیم. مسلما برای شروع ما کم تجربه هستیم و هیچ نمی دانیم دقیقا چه کار هایی برای ما مناسب و درست است. تحقیقات بازاریابی به کمک ما می آیند. 

برای دریافت خدمات مشاوره کسب و کار جهت راه اندازی و توسعه کسب و کار خود با مشاوره کارشناسان خبره، کلیک کنید.

تحقیقات بازار با تحقیقات بازاریابی تفاوت هایی دارند اما هر دو در زمره ی مارکتینگ قرار گرفته اند. تحقیقات بازار و تحقیقات بازاریابی مجموعه ای از فعالیت هایی برای فروش محصول هستند. متخصصین بسیاری در زمینه ی تحقیقات بازار قرار دارند که تحقیقا بازار را زیرمجموعه ای از تحقیقات بازاریابی قرار داده اند.

برای دریافت خدمات نوشتن بیزینس پلن با مشاوره کارشناسان خبره، کلیک کنید.

بیزینس پلن تجارتی
ادامه مطلب

در هر صورت می توانیم دریابیم که این دو مفهوم در راستای یک دیگر به فعالیت می پردازند و برای همین هم بسیار مهم هستند. تحقیقات بازار و تحقیقات بازاریابی برای ترند های بازار را مورد بررسی قرار می دهند و یکی از مهم ترین کار های تحقیقات بازار  در این حیطه مربوط می شود به مستقل بودنش نسبت به تحقیقات بازاریابی.

روش های تحقیقات بازار به چند بخش تقسیم می شود؟

روش های تحقیقات بازار به 4 دسته تقسیم می شود که می توانیم داده های آن را برای انتخاب درست تر در بازار مورد استفاده قرار دهیم.

برای دریافت خدمات طراحی مدل کسب و کار با مشاوره کارشناسان خبره، کلیک کنید.

1_ تحقیقات اولیه

تحقیقات در زمینه ی بازار توسط افرادی انجام می گیرد که در آن کسب و کار حضور دارند و می توانند داده های دقیقی را به ما ارائه کنند. همین امر می تواند نتیجه ای باشد برای شما که داده هایی را در اختیار دارید که هرکسی این داده ها را ندارد. در این روش باید اشاره کنیم که توسط گروه های متمرکز تدوین پرسشنامه و نظرسنجی انجام می شود. این تحقیقات داده هایی هستند که اطلاعات ارزشمندی را به شما ارائه می دهند و می توانند برای شما خاص باشد. از این مورد می توانید به درستی برای بازار خود استفاده کنید.

2_تحقیقات ثانویه

تحقیقات ثانویه نوسط دیگران انجام می گیرد که می توانید به این اطلاعات دسترسی پیدا کنید و از آن استفاده نمایید. در این روش علاوه بر شما رقیب های شما هم می توانند استفاده کنند، در واقع مانند روش قبلی خیلی منحصر به شما نیست. در این تحقیقات می توانیم اشاره داشته باشیم به مقالات، گزارش ها و وایت پیپر ها که وجود دارند و هم شما و رقیب هایتان می توانید از آن استفاده کنید.

برای دریافت خدمات نوشتن طرح توجیهی با مشاوره کارشناسان خبره، کلیک کنید.

بهترین فرصت های شغلی صنعت گردشگری
ادامه مطلب

تحقیقات ثانویه در صورتی برای شما کاربرد خواهد داشت که بخواهید رقبا و تحلیل بازار و کسب و کار ها را به درستی بشناسید و با کمک این اطلاعات ارزشمند پیش زمینه ای داشته باشید تا بتوانید با بازار آشنا شوید. در این روش از تحقیقات می توانید انواع چالش و نقاط قوت احتمالی را مورد بررسی قرار دهید و انتخاب درستی داشته باشید. این روش هم مانند روش قبلی مهم به شمار می رود.

3_ تحقیقات کمی

یکی دیگر از روش های تحقیقات بازار است که آمار مربوط به بازار را به شما ارائه می کند. آمار ارائه شده به صورت دست اول و منحصر به برند شما خواهد بود که می تواند به صورت ثانویه هم از منابع دیگری به دست بیاید. مثلا مقالاتی به شما ارائه می شود که اشخاص می خواهد به صورت آنلاین یا به صورت حضوری خرید کنند، این تحقیق ثانویه است اما اطلاعاتی که از گوگل آنالیتیکس به دست می آید یک روش تحقیقاتی کمی دست اول خواهد بود. این روش هم یکی از روش های خوب برای دسترسی به اطلاعات مهم در بازار است.

4_ تحقیقات کیفی

روش های تحقیقات بازار برای اینکه مشتریان بتوانند برند شما را مورد سنجش قرار دهند، مورد استفاده قرار می گیرد. هر محصولی برندی دارد که انتخاب برندیک مسئله مهم است و جز تحقیقات کمی است که برای اینکه تغییراتی را در طراحی و یا لوگو آن ایحاد کنیم مورد استفاده قرار می گیرد. سنجش افراد نسب به بازخورد محصولات و دلیل انتخاب برند است.

برای دریافت خدمات نوشتن بیزینس پلن فروشگاه اینترنتی با مشاوره کارشناسان خبره، کلیک کنید.

روش های کنترل و ارزیابی مدیریت استراتژی های کسب و کار
ادامه مطلب

مراحل تحقیقات بازار به چه صورت است؟

مراحل تحقیقات در بازار را باید به درستی بدون هیچ خطایی پیش ببرید زیرا در روند پژوهش شما تداخل ایجاد نمی کند. شما اگر در یک برنامه ی درست این کار را انجام دهید قطعا نتایج خوبی را خواهید داشت.

1_ هدف شما چیست؟

برای اینکه بتوانید نتایج خوبی را کسب کنید باید پرسونای مخاطب را داشته باشید. یکی از تحقیقات مربوط به ویژگی های مشتریان شماست از نظر سن و جنسیت و شغل و… است.

2_ پرسشنامه تدوین کنید.

 پرسشنامه زمانی برای شما کاربردی خواهد بود که در آن سوالات مهم و درستی را پرسیده باشید و تحقیقات خود را به دو دسته تقسیم نمایید. تحقیقات ضعیف یا حرفه ای.

برای دریافت خدمات نوشتن بیزینس پلن بازاریابی با مشاوره کارشناسان خبره، کلیک کنید.

3_ با مخاطبان خود ارتباط بگیرید

بعد از مراحل تحقیقات نیاز دارید که بتوانید ارتباطات خود را قوی تر کنید. افرادی را که در گذشته مشتریان شما بوده اند برای شما یکی از بهترین موارد ارتباط خواهد بود.

4_درباره رقبای خود تحقیق کنید.

حتما راه موفق شدن این است که رقیبای خود را بشناسید و کار های آن ها را دنبال کنید و سعی کنید از همه بهتر باشید. این کار وقت گیر است اما شدنی است.

5_ نتایج خود را یادداشت کنید.

بعد از تحقیقات نیاز دارید یک نتیجه گیری یا ریویو داشته باشید تا بتوانید داده ها را دسته بندی کنید.

WhatsApp
Telegram
Email
LinkedIn
Print
Facebook
Twitter
Pinterest
Skype

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای مورد نیاز با * مشخص شده است

نوشتن دیدگاه