آشنایی با بهترین روش گزارش نویسی کسب و کار

گزارش نویسی

به طور کلی در اکثر کارها نوشتن گزارش روزانه، ماهیانه و یا سالانه امری طبیعی است. نوشتن گزارش علاوه بر مطلع کردن مسئول بالا رتبه از وضعیت کار، ما را نیز از شرایط کاری ای که در آن قرار داریم مطلع می‌کند‌. آشنایی با بهترین روش گزارش نویسی کسب و کار موضوع مورد نظر الیت بیزینس می باشد.

برای دریافت خدمات نوشتن بیزینس پلن قنادی با مشاوره کارشناسان خبره، کلیک کنید.

تصور کنید یک مدیر عالی رتبه هستید که باید در روز چندین گزارش کسب و کار را مطالعه و بررسی کنید، اگر این گزارش ها از چارچوب خاصی پیروی نکنند، شما دچار سردرگمی خواهید شد. بنابراین مهم است در ابتدای گزارش نویسی چهارچوب‌های آن را بشناسید و از آنها پیروی کنید. گزارش نویسی روش های مختلفی دارد، بدیهی است هر کدام از از این روش ها دارای تفاوت هایی با دیگر روش ها هستند. در این مقاله الیت بیزینس سعی دارد آشنایی با بهترین روش گزارش نویسی کسب و کار را برای شما به ارمغان آورد. 

گزارش نویسی چیست؟

گزارش نویسی راهی برای مشخص کردن و تجزیه و تحلیل فعالیت ها در بازه زمانی مشخص است. با استفاده از این گزارش ها که در یک بازه زمانی مشخص می‌شوند، میزان پیروزی و حرکت به سمت اهداف مشخص خواهد شد. بسیاری از کسب و کارها و فعالیت‌ها از جمله فروش برای محقق کردن اهداف و عملکرد خود نیاز به گزارش نویسی در هر دوره مشخص دارند. در واقع گزارش‌های ارائه شده به فرد در تصمیم گیری و پیداکردن راه حل ها کمک کرده و بینشی دقیق برای مدیریت داده‌ها ارائه می‌دهد. 

چارچوب های گزارش نویسی 

همانطور که گفته شد، شما باید در گزارش نویسی چهارچوب آن را رعایت کنید. تمامی گزارش ها از چارچوب خاصی پیروی می کند که در ادامه با معرفی آنها می پردازیم.

برای دریافت خدمات نوشتن بیزینس پلن فروشگاه پوشاک با مشاوره کارشناسان خبره، کلیک کنید.

روش های شبکه سازی در کسب و کار
ادامه مطلب

1. عنوان:

این بخش شامل عنوان گزارش، نام نویسنده، شرکت تهیه کننده آن (درصورت وجود) و تاریخ تهیه آن است. 

2. خلاصه:

در این بخش خلاصه اتفاقات، مشکلات موجود، نحوه مدیریت و اطلاعات و نتایج مهم گنجانده می شود. این بخش نباید بیش از یک صفحه باشد. 

3. روش تحلیل:

در این بخش روش و منابعی که برای تحلیل استفاده کرده اید را بیان کنید و همچنین جزئیات فرایند تحلیل و دلیل استفاده از این روش را بنویسید.

4. مقدمه:

چهارمین مرحله از یک گزارش نویسی مقدم است. در این بخش دلیل اهمیت گزارش را بیان کنید و به طور اجمالی به بحث اصلی بپردازد. 

برای دریافت خدمات نوشتن بیزینس پلن فروشگاه مواد غذایی با مشاوره کارشناسان خبره، کلیک کنید.

5. بدنه اصلی گزارش کسب و کار:

این قسمت مهم ترین قسمت گزارش است. تحقیق را ارائه دهید و دلایل خود را بیان کنید.

6. نتیجه گیری:

نتیجه شخصی یا گروهی خود از کاری که رخ داد را در این قسمت بیان کنید ‌.

7. توصیه های کاربردی:

راهکارهای مهم برای بهتر شدن موضوع و راه حل هایی که برای حل مشکلات موجود پیرامون گزارش شما وجود دارد را بیان کنید.

8. پیوست:

تمامی منابع و داده هایی که برای نوشتن گزارش استفاده کرده اید را در این بخش بنویسید. شما می توانید در سایت الیت بیزینس، با تمامی مراحل نوشتن گزارش کسب و کار به طور کامل آشنا شوید.

انواع روش های گزارش نویسی

گزارش نویسی را با رعایت چارچوب با چندین روش مختلف می توان انجام داد. این روش ها هر کدام ویژگی خاص خود را دارند و مناسب انواع کسب و کار هستند. شما می‌توانید با شناخت هر کدام از این روش ها، مناسب ترین آن ها را برای گزارش نویسی کسب و کار خود انتخاب کنید.

برای دریافت خدمات نوشتن بیزینس پلن شرکت خدماتی با مشاوره کارشناسان خبره، کلیک کنید.

وفاداری مشتری و روش های ایجاد آن
ادامه مطلب

1. گزارش توصیفی:

دراین نوع گزارش، گزارشگر باید تمامی اتفاقاتی که رخ داده است را بطور کامل، با دقت و در صحت و سلامت گزارش کند و تمامی اطلاعات را لیست کرده و تحویل دهد. گزارش‌های توصیفی پایه‌ی تعداد زیادی از گزارش‌های تحلیلی و تجویزی هستند. اشتباه کردن در این نوع گزارش، بر کیفیت و صحت سایر گزارش ها نیز تاثیرگذار است.

2. گزارش تحلیلی:

گزارش تحلیلی همانطور که از اسم آن مشخص است، با بررسی داده‌ها و اطلاعات یا نتایج اتفاقات قبلی، به چرا و دلیل وقوع یک موضوع می‌پردازد و از ابعاد اساسی و مهم آن را  تحلیل و بررسی می‌کند. بنابراین سوالی که برای پاسخ به آن در این نوع گزارش انتخاب می‌کنید در محتوای متن گزارش تحلیلی تاثیر گذار است.

برای دریافت خدمات نوشتن بیزینس پلن شرکت تولیدی با مشاوره کارشناسان خبره، کلیک کنید.

3. گزارش انتقادی:

این روش گزارش برای بیان نکات مثبت و منفی یک موضوع مناسب است. بیان موضوع در این نوع گزارش با بیان ویژگی های آن و نقاط ضعف آن ادامه پیدا می‌کند تا به یک سری اطلاعات مهم برسد. این نوع گزارش نویسی بیشتر مناسب شرح دادن و معرفی یک یا چند محصول می‌باشد.

4. گزارش تجویزی:

در گزارش تجویزی که معمولا بعد از گزارش انتقادی صورت می‌گیرد، نویسنده پیشنهاداتی در مورد بهتر شدن و یا حل مشکلات موجود ارائه می‌دهد. در زمانی که مشکلات زیادی در گزارش اول وجود دارد، ارائه یک گزارش تجویزی، به بهتر شدن شرایط کمک می‌کند. این موارد، انواع گزارش نویسی بر اساس نوع بدنه گزارش بود. گزارش نویسی کسب و کار دسته بندی دیگری نیز دارد. الیت بیزنس تمامی صفر تا صد انواع گزارش نویسی را به شما آموزش خواهد داد.

برای دریافت خدمات نوشتن بیزینس پلن گلخانه با مشاوره کارشناسان خبره، کلیک کنید.

طرح توجیهی نیروگاه خورشیدی
ادامه مطلب

5. گزارش ادواری:

این نوع گزارش تاریخ خاصی دارد و بطور منظم در یک بازه مشخص تکرار می‌شود. این نوع گزارش ممکن است ماهیانه یا سالیانه باشد. موضوع و هدف این نوع از گزارش مشخص است و معمولا در یک واحد بزرگ صنعتی، کشاورزی یا بازرگانی و فرهنگی انجام می‌شود. بر اساس این گزارش‌ها سود یا زیان، خسارت یا مشکلات یک مجموعه بررسی می‌شود و با توجه به نتیجه گزارش برای آینده برنامه ریزی می‌کنند.

6. گزارش اتفاقی:

این گزارش منظم نیست و در صورت پیش آمدن اتفاق خاص، تهیه می‌شود. و پیرامون همون مشکل و راه حل های آن نوشته می‌شود.

سخن پایانی در باب بهترین روش گزارش نویسی کسب و کار

در هر کسب و کاری که دارید گزارش نویسی باعث پیشرفت شما و کسب و کارتان می‌شود. در این مقاله سعی شد در مورد انواع روش های گزارش نویسی بحث و بررسی صورت گیرد. شما باید متناسب با نیاز کسب و کار خود یکی از روش های توصیفی، تحلیلی، انتقادی و یا تجویزی را انتخاب کنید. بهترین روش گزارش نویسی برای بیشتر کسب و کار ها، اگر بصورت دوره ای اتفاق بیفتد، گزارش نویسی توصیفی است. زیرا تمامی جزییات مسئله، در آن ذکر می‌شود. سایت الیت بیزینس در کنار شماست تا کسب و کار خود را رونق داده و در جایگاه شغلی خود پیشرفت کنید.

برای دریافت خدمات نوشتن بیزینس پلن گردشگری با مشاوره کارشناسان خبره، کلیک کنید.

WhatsApp
Telegram
Email
LinkedIn
Print
Facebook
Twitter
Pinterest
Skype

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای مورد نیاز با * مشخص شده است

نوشتن دیدگاه