شرکت های موفق در رقابت با محصول رایگان

شرکت های موفق در رقابت با محصول رایگان

شرکت های موفق در رقابت با محصول رایگان را با Intuit شرکت نرم افزار مالی شخصی شروع میکنیم که به تهدید رقیب خود Mint.com با خرید شرکت واکنش نشان داد. Mint.com که با فروش دسترسی به پایگاه کاربرانش کسب درآمد می‌کرد به Intuit این اجازه را داد تا جدا از محصول محبوب Quicken سرویسی رایگان ارائه دهد.

یاهو از دیگر شرکت های موفق در رقابت با محصول رایگان بود که ارائه دهنده پیشرو ایمیل رایگان، با تطبیق و سپس سبقت گرفتن از فضای ذخیره‌سازی رایگان Gmail به ورود گوگل واکنش نشان داد.

گوگل باعث شد یاهو در سر دوراهی قرار گیرد. این دو راهی که از بیش فروشی ( متقاعد کردن کاربران برای ذخیره سازی بیشتر یا دیگر محصولات همراه) و بیشتر از همه از تبلیغ کنندگان ( مشتریان واقعی خود) کسب درآمد کند. یاهو برای تطبیق با پیشنهاد گوگل مجبور به خرید انبارهای سرور برای فراهم کردن فضای دخیره‌سازی برای ۱۲۵ میلیون کاربر ایمیل شد- سرمایه گذاری که هیچ درآمد مازادی تولید نمی‌کرد.

یاهو تصمیم گرفت با ارسال یک میام به گوگل و کاربران ایمیل خود و تبلیغ کنندگان واکنش نشان دهد: فورا اعلام کرد ‌که با پیشنهاد گوگل مبنی بر ۱ گیگا بایت فضای دخیره‌سازی رایگان تطابق دارد. دو سال بعد شروع به ارائه فضای ذخیره‌سازی نامحدود کرد. آن اقدامات باعث شد کاربران یاهو هیچ دلیلی برای رفتن به سمت گوگل نداشته باشند و بدین صورت گوگل حق انتخاب محدودی برای ارائه یک محصول رایگان بهتر داشت. اگر چه در کوتاه مدت هزینه‌های صعودی به سود یاهو صدمه زد اما سهم شرکت از بازار ایمیل همچنان چندین برابر سهم گوگل بود. اما گوگل تسلیم نشد: اکنون Gmail به عنوان پلتفرمی برای دیگر محصولات رایگان شرکت از قبیل Google Docs  و Calendar عمل می‌کند. این کار در دراز مدت می‌تواند Gmailرا به محصول رایگان بهتری تبدیل میکند.

تغییر مدل کسب و کار
ادامه مطلب

مهم‌ترین درسی که میتوان از این موارد گرفت چیست؟ اگر کاربران برای جریان درآمدی شما حیاتی هستند شما باید سریعا به ارائه محصولی رایگان که قابل مقایسه با محصول رقیب جدید یا برتر از آن باشد، بپردازید. اگر برای شما مقدور است باید آن رقیب را شکست دهید یا حداقل مانع قدرتمند شدن آن شوید به حدی که نتواند به چالشی جدی تبدیل شود.

شرکتهایی که تهدید مدل کسب و کار محصول رایگان را نادیده گرفتند

خطوط هوایی اصلی در اروپا در واکنش به اقدام رایان ایر کند بودند. رایان ایر بلیط‌های رایگان یا تخفیفی را همراه با دیگر خدمات پولی ارائه می‌دهد. رایان ایر سودهای کلانی در اروپا کسب کرده است، اکنون سهم آن از ایر فرانس فراتر رفته است.

شرکت رادیو ماهواره‌ای Sirius XM  که بسته‌‌های اشتراک برای بیشتر از ۱۸۰ کانال خود عرضه میکند اقدامی جهت جلوگیری از تقسیم سود با Pandora انجام نداده است. Pandora رادیو اینترنتی رایگان است که با تقویت سرویس بدون آگهی و فروش دسترسی به پایگاه کاربرانش به شخص ثالث کسب درآمد می‌کند.

WhatsApp
Telegram
Email
LinkedIn
Print
Facebook
Twitter
Pinterest
Skype

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای مورد نیاز با * مشخص شده است

نوشتن دیدگاه