چگونه یک بوم مدل کسب و کار طراحی کنیم؟

طراحی بوم مدل کسب و کار

طراحی بوم مدل کسب و کار ،  که به کارآفرین نشان می دهد که به چه صورت می تواند محصولاتش را تولید کند و به دست مشتری های هدف برساند. شما می توانید با استفاده از یک بوم مدل نقشه کسب و کار خود را به طور واضح مشاهده کنید.

رسیدن به موفقیت در دنیای امروز تنها با تجربه و دانستن یک سری مسائل بدست نمی آید بلکه باید برای رسیدن به آن برنامه ریزی داشت و نقشه راه را هر از گاهی نگاه کرد تا از مسیر رسیدن به هدف کسب و کار که همانا رسیدن به هدف است منحرف نشود.

کارایی و عملکرد بوم مدل کسب و کارچست

 در طراحی بوم مدل کسب و کار باید دانست که ، هر شرکتی فعالیت های مختص به خود ر دارد، و هر کدام ممکن است از راه های مختلف برای ارتباط با مشتری را امتحان کنند. در اینجاست که نیاز به یک بوم مدل کسب و کار بیش از همیشه احساس می شود.

برای دریافت خدمات مشاوره کسب و کار جهت راه اندازی و توسعه کسب و کار خود با مشاوره کارشناسان خبره، کلیک کنید.

علت استفاده از بوم مدل کسب و کار

بنابراین این نکته را باید در نظر داشت که هیچوقت نمی توان از بوم مدل یک شرکت برای شرکتی دیگر استفاده کرد. در بسیاری از مواقع صاحبان کسب و کار در سایت ها به دنبال بوم مدل کسب و کار های موفق برای طراحی بوم مدل کسب و کار می گردند و می خواهند از آنها استفاده کنند، ایده گرفتن از بوم مدل کسب و کار بیزینس های موفق چیز بدی نیست و می تواند برای شما مفید باشد.

ولی باید این نکته را در نظر داشته باشید که کپی کردن از آن نمی تواند به شما کمک کند. نداشتن بوم مدل کسب و کار می توانید بسیاری از سوالات تکراری پاسخ دهید و در نهایت تصویری کلی از آنچه در آینده از آن برداشت می کنید داشته باشید.

طراحی بوم مدل کسب و کار بطور درست و دقیق می تواند به عنوان دستگاهی باشد که شما از ورودی و خروجی ان کاملا مطلع هستید و بدون نگرانی راهی که انتخاب کرده اید را در پیش میگیرند. زیرا هر گونه ریست در کسب و کار می تواند سرمایه شما را به خطر می اندازد. بوم مدل کسب و کار بر روی عناصر محرک بیزینس شما تمرکز می کند.

عناصر موجود بر روی بوم مدل همیشگی نیستند و در گاهی مواقع شما می تواند آن را تغییر دهید، این در حالی است که اگر همین کار را عملا تجربه کنید هم زمن زیادی از شما برده و هم هزینه زیادی را دور ریخته اید.

برای دریافت خدمات نوشتن بیزینس پلن دانشجویی با مشاوره کارشناسان خبره، کلیک کنید.

تفکر طراحی در کسب و کار چیست و چه کاربردی دارد؟
ادامه مطلب

موفقیت بدون داشتن بوم مدل کسب و کار راهی است مه آلود که نمی دانید سرانجام ان چه می شود. در صورتی که با طراحی یک بوم مدل میتوانید راهی روشن را پیش روی خود داشته باشید و در صورت هرگونه نقصی به راحتی قبل از اینکه خساراتی به شما و بیزینستان وارد شود آن را را تغییر دهید. سوالی که مطرح می شود این است که حال چگونه بوم مدل مختص بیزینس خودمان را طراحی کنیم در اینجا در این مورد برایتان توضیحاتی را ارائه می دهیم:

طراحی بوم مدل کسب و کار برای بیزینس خود

  • برای اینکه بدانیم چگونه یک بوم مدل کسب و کار طراحی کنیم باید مثل هر چیز دیگری در مورد آن به تحقیق بپردازیم. حال این تحقیق می تواند مطالعا بیزینس مدل کسب و کار های دیگران باشد و یا می تواند مطالعه مقالات مختلف به زبان فارسی و یا خارجی باشد و یا حتی مشاهده فیلم های آموزشی در این خصوص.
  • بعد از کسب مقداری اطلاعات در این زمینه باید ایده های مورد نظر خود را بر روی کاغذ بنویسید، شما می توانید هدف خود را مشخصا بیان کنید و هر آنچه در ذهن دارید را بر روی کاغذ پیاده کنید.
  • حالا نوبت به آن رسیده که تمامی ایده های و اهدافتان از بیزینس را با شرکا و دیگر همکارانتان در میان بگذارید. مشورت در طراحی بوم مدل کسب و کار امری عادی است که تمامی صاحبان بیزینس از این روش برای رسیدن به اهداف خود بهره می برند.

برای دریافت خدمات نوشتن بیزینس پلن رستوران با مشاوره کارشناسان خبره، کلیک کنید.

معامله موفق
ادامه مطلب

حالا شما موفق شده اید تا بوم مدل اولیه کسب و کار خود را طراحی کنید. گاهی با تغییر بخش هایی از بوم مدل مجبور می شوید بخش های یگری را نیز تغییر دهید این مسئله بسیار طبیعی است، شما باید در این مسیر صبور باشید و این عمل را آنقدر تکرار کنید تا به نتایج عالی برسید. 

در کتاب الکساندر استروالدر و ایو پیگنیور بنیانگذار و طراحی بوم مدل کسب و کار راه کار های زیادی وجود دارد که می توانید از آنها برای رسیدن به نتیجه بهتر استفاده کنید.

در این کتاب تمامی بخش های مربوط به طراحی بوم مدل توضیح داده شده و می تواند به شما کمک زیادی کند. فراموش نکنید یکی از راه های پیشرفت سریع در کسب و کار داشتن یک بوم مدل کسب و کار می باشد. 

برای طراحی بوم مدل کسب و کار باید این کار ها را انجام دهیم:

مراحل طراحی بوم مدل کسب و کار

  1. در اولین مرحله از طراحی بوم مدل کسب و کار باید بدانیم مشتریان ما چه کسانی هستند؟ و در درجه دوم ویژگی های آنها را بشناسیم.
  2. در این مرحله باید به ارزش پیشنهادی بپردازیم، یعنی هزینه و سود را با یکدیگر مقایسه کنیم، حال برای حفظ ارزش پیشنهادی باید این موارد را در نظر داشته باشیم، هزینه ها را ثابت نگه داریم به نفع مشتری، کاهش هزینه و ثبات منفعت، افزایش هزینه کمتر نسبت به افزایش هزینه ها. 
  3. کانال توزیع نیز از بخش های مهم طراحی بوم مدل کسب و کار می باشد، در این بخش به دنبال راهکاری برای برقراری ارتباط میان مشتریان و ارزش پیشنهادی هستیم. 
  4.  در طراحی بوم مدل کسب و کار ، این مرحله نیز اهمیت ویژه ای دارد زیرا باید بدانیم چگونه باید با مشتریان خود ارتباط برقرار کنیم. چه برنامه هاییی را طراحی کنیم تا مشتریان به ما وفادار بمانند.مدیریت ارتباط با مشتری یکی از رموز داشتن یک کسب و کار موفق است، همان کاری که بسیاری از بیزینس های موفق در دنیا از آن استفاده می کنند. ارتباط با مشتری فقط در هنگام خرید مشتری اتفاق نمی افتد، بلکه قبل خرید و حین خرید و بعد از خرید را نیز شامل می شود. 
  5. جریان های درآمدی نیز جزء قسمت مهم طراحی بوم مدل کسب و کار محسوب می شود. 
  6. منابع کلیدی که شامل منابع فیزیکی، مالی، انسانی و فکری یا اطلاعاتی می باشد. 
  7. فعالیت های کلیدی: این فعالیت ها به سه بخش تقسیم می شود که عبارتند از تولیدی، خدماتی و شبکه. 
  8. در مرحله آخر شرکا و تامین کننده گان مالی مشخص می شوند. 
  9. مرحله آخر هزینه های کسب و کار باید مورد بررسی قرار بگیرد. سودی که شرکت کسب می کند باید همیشگی باشد و در صورت نوسان بازار  و اقتصاد خراب بتواند همچنان به سود مورد نظر خود دست یابد. 

برای دریافت خدمات نوشتن بیزینس پلن گلخانه با مشاوره کارشناسان خبره، کلیک کنید.

برای نوشتن بیزینس پلن ، از کجا شروع کنیم؟
ادامه مطلب
WhatsApp
Telegram
Email
LinkedIn
Print
Facebook
Twitter
Pinterest
Skype

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای مورد نیاز با * مشخص شده است

نوشتن دیدگاه