مدل کسب و کار یا بیزینس مدل چیست؟ (طراحی+انواع+مثال)

طراحی و انواع مدل کسب و کار

برای طراحی و انواع مدل کسب و کار باید بدانیم که وجود یک بیزینس مدل و یا مدل کسب می تواند تا حد زیادی به جریان های درآمدی  در کسب و کار شما کمک کند.

هدف شما برای انجام بیزینس و هر کسب و کاری کسب درآمد بیشتر است.

بیزینس مدل چیست ؟

برای آشنایی بشتر با طراحی و انواع مدل کسب و کار باید بدانیم که بیزینس مدل چیست و چه کاری انجام می دهد. بیزینس مدل می تواند به شما نشان دهد شما با انجام کسب و کار به دنبال چه چیزی هستید و به عبارتی بازار هدف را برای شما مشخص می کند.

با داشتن مدل کسب و کار شما به این امر واقف می شوید که کسب و کار باید در خدمت چه کسانی باشد و چه پیشنهادات و راهکارهایی را برای رسیدن به هدف دنبال می کند.

با راه اندازی هر کسب و کاری شما باید برنامه ریزی را داشته باشید، این کار باید قبل از انجام و روع کار انجام پذیرد.

برای دریافت خدمات راه اندازی استارتاپ با مشاوره کارشناسان خبره، کلیک کنید

در تعریف مدل کسب و کار باید گفت طرح و برنامه ای است که روش های درآمدزایی از طریق محصول و پایگاه مشتریان مختص به خود است.

مدل کسب و کار به چهار روش انجام می گیرد:

 روش های طراحی و انواع مدل کسب و کار

  • محصولی که شرکت ارائه می دهد
  • روش های ارائه این محصولات و یا خدمات
  • هزینه های شرکت جهت تهیه محصول
  • روش های درآمدزایی و سودآوری

مدل های کسب و کار مدام درحال تغییر و تحول هستند، بنابراین نمی توان یک مدل واحدی را برای طراحی و انواع مدل کسب و کار ارائه داد و به همه صاحبان کسب و کار پیشنهاد کرد. اما این مطلب را نباید فراموش کرد که تمامی مدل های کسب و کار از نظر اجزای اصلی یکسان هستند و تنها تفاوت آنها در عملکرد آنهاست. عناصر و اجزای اصلی کسب و کار که برای تمامی کسب و کار ها یکسان است به شرح زیر می باشد:

عناصر و اجزای اصلی کسب و کار

  • ارزش پیشنهادی
  • بازار هدف
  • مزیت رقابتی

باید به این مسئله توجه داشت که در کسب و کار تنها درآمد مطرح نیست و عواملی مانند هزینه های تولید و موارد دیگر نیز باید مورد توجه واقع شود.

برای دریافت خدمات طراحی و مشاوره طرح توجیهی بسته بندی خشکبار با مشاوره کارشناسان خبره، کلیک کنید.

معامله موفق
ادامه مطلب

طراحی و انواع مدل کسب و کار اهمیت بالایی دارد در این زمینه باید به موارد زیر توجه کافی داشته باشید:

نکته های طراحی  مدل کسب و کار

  • هر چیزی که سبب می شود ارزش محصول شما نسبت به دیگران متفاوت شود. 
  • توجه به بازار هدف و افرادی که به طور خاص و به دلایلی به محصول شما تمایل بیشتری دارند. 
  • محصول شما باید دارای ویژگی های خاصی باشد . آن را نسبت به محصولات دیگر متمایز کند، به طوری که آنها نتوانند از روی محصول شما کپی برداری کنند. 
  • هر کسب و کاری دارای هزینه های ثابت و متغیر است باید این هزینه ها را فهرست گرفت و تاثیر این هزینه ها را که در حال تغییر هستند مورد بررسی قرار داد. 
  • سنجش موفقیت برای هر کسب و کاری متفاوت است شما باید روش های موفقیت شرکت و کسب و کار خود را مورد سنجش قرار دهید. 
  • تمامی سرمایه های به کار گرفته شده در شرکت مانند سرمایه فیزیکی و مالی
  • چهارچوب هایی که منابع درآمدی را شناسایی می کند. 
  • شناسایی راه هایی که شرکت شما میتواند به وسیله آن به درآمدزایی برسد.
  • ما به التفاوت درآمد و هزینه های تجاری

 در طراحی و انواع مدل کسب و کار باید بدانیم که تمامی مواردی که مطرح شد می تواند در جریان راه اندازی کسب و کارتان به وجود می آید، مدل کسب و کار می تواند به نحوه عملکرد کسب و کار شما جهت دهد.

برای دریافت خدمات طراحی و مشاوره طرح توجیهی اقتصادی با مشاوره کارشناسان خبره، کلیک کنید.

فرصت ها نهفته در شرایط اند
ادامه مطلب

در این مرحله تغییر استراتژی ها میتواند به مرور زمان اتفاق بیافتد. کسب و کار مدل های زیادی دارد و ما در اینجا به بیان چند مدل متداول می پردازیم:

مدل های طراحی و انواع مدل کسب و کار

  • مدل اشتراکی

 در طراحی و انواع مدل کسب و کار ، از این مدل کسب و کار هم در مشاغل به شکل سنتی استفاده می شود و هم در مشاغل آنلاین. در این حالت شرکت ها بابت خدماتی که به شما می دهند هزینه هایی را دریافت می کنند. به طور مثال شرکت هایی که از مدل اشتراکی استفاده می کنند مانند بیر کارتل، استیچ فیکس، دیزنی پلاس.

  • مدل کسب و کار باندلینگ

در این مدل شرکت ها چند محصول را با قیمتی پایین تر و جدا از محصولات دیگر به فروش می رساند. در این مدل شرکت ها می توانند مقدار بیشتری از فروش را به تولید برسانند. در این حالت خدماتی را عرضه می کنند که فروش آنها سخت تر است. با توجه به اینکه محصولات باید با قیمت پایینی به فروش برسد به طور طبیعی سود کمی کاهش پیدا میکند. ازجمله کسب و کار هایی که از این مدل استفاده می کنند عبارتند از: Adobe، Creative Suite، برگر کینگ.

  • مدل فریمیوم

این مدل  از مدل های طراحی و انواع مدل کسب و کار ، با گسترش کسب و کار های آنلاین بسیار مورد استفاده قرار گرفته است.

این مدل کسب و کار با تولید یک نرم افزار مانند اپلیکیشن تولید کرده و در اختیار همه قرار می دهد. اما در استفاده از بعضی برنامه های آن محدودیت وجود دارد اما به هر حال کاربران استفاده از آن را همواره ترجیح می دهد.

پرداخت هزینه اشتراک برای استفاده از این مدل کسب و کار لازم است. نمونه های این مدل به عنوان مثال مانند اسپاتیفای، اسکایپ، پریمیوم. 

برای دریافت خدمات نوشتن بیزینس پلن کارخانه با مشاوره کارشناسان خبره، کلیک کنید.

  • مدل تیغ یا دسته‌ی تیغ
چطور باید از مزیت رقابتی در کسب و کار خود استفاده کنید؟
ادامه مطلب

 در طراحی و انواع مدل کسب و کار ، مثال واضح برای درک این مدل این است که تیغ های تعویضی نسبت به دسته تیغ قیمت بیشتری دارند. شرکت ها به مطلب واقف هستند که در آینده باید به خرید لوازم جانبی گران ترین روی بیاورند ترجیح می دهند که تیغ های ارزان تری را ارائه می دهند، البته این یک مثال است. به عنوان مثال کرونیگ، ایکس‌باکس و شرکت‌های چاپ.

  • مدل ارائه خدمات به جای محصول

در این مدل شرکت ها به جای اینکه به خرید تجهیزات بپردازند از نتیجه ای که تجهیزات به دنبال دارد استفاده می کنند. شرکت ها استفاده کننده از این مدل زیپ‌کار و اوبر می باشد. 

  • کسب و کار لیزینگ

در طراحی و انواع مدل کسب و کار،  این مدل شرکتی محصولی را از شرکتی دیگر می خرد و به شرکت دیگر اجاره می دهد. این مدل مناسب محصولات گران قیمت می باشد. مانند اینترپرایز و Rent-a-Center.

  • مدل جمع‌سپاری

در طراحی و انواع مدل کسب و کار ، این مدل تمامی نظرات و اطلاعات و تحقیقات جمع آوری می شود. با استفاده از این مدل می توان بدون استخدام کارمند از استعداد ها استفاده کرد. مانند ویکی پدیا و یوتیوب و غیره….

  • مدل کسب وکار One-for-one

در طراحی و انواع مدل کسب و کار ، این مدل به ازای هر کالایی که خریداری می شود همان کالا با هدف خیریه به افراد نیازمند اهدا می شود. مانند شرکت سوپ‌باکس و اسماعیل اسکوئر. 

مدل حق امتیاز

حق امتیاز یک طرح تجاری ثبت شده می باشد و می توان این امتیاز را خرید. در این حالت کسی که حق امتیاز را خریداری کرده است باید سودی را به مالک امتیاز بدهد. مانند شرکت استارباکس، دومینو، مک‌دونالد. 

WhatsApp
Telegram
Email
LinkedIn
Print
Facebook
Twitter
Pinterest
Skype

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای مورد نیاز با * مشخص شده است

نوشتن دیدگاه