مدیریت منابع تولید چیست؟

مدیریت منابع تولید

یکی از این مشاغل، مدیریت منابع تولید می باشد. وجود این بخش تقریباً در تمامی شرکت ها و کارخانجات لازم و ضروری است. از این جهت الیت بیزینس قصد دارد تا شما را با مدیریت منابع تولید و مزایای آن آشنا کند. اگر شما صاحب یک کسب و کار هستید، لطفاً این مطلب را تا انتها مطالعه کرده و با سوال مدیریت منابع تولید چیست آشنا شوید.

برای دریافت خدمات طراحی مدل کسب و کار با مشاوره کارشناسان خبره، کلیک کنید.

امروزه تقریبا تمامی شغل ها به سمت صنعتی شدن و افزایش تولید رفته اند تا بتوانند پاسخگوی نیاز جامعه های بزرگ انسانی باشند. این افزایش تولید و صنعتی شدن منجر به این شده است که نتوان به شیوه های قدیمی، منابع و تولید را بررسی و کنترل کرد. این امر در نهایت باعث پدید آمدن مشاغل جدید در کنار مشاغل صنعتی شده است. این مشاغل جدید به شرکت ها و کارخانجات در جهت کنترل فرایند تهیه و تولید محصولات کمک می کنند.

مدیریت منابع تولید چیست؟

مدیریت منابع تولید، یک فرآیند سازمانی است که به منظور برنامه‌ریزی، سازمان‌دهی، هدایت و نظارت بر تمام مراحل چرخه تولید و همچنین بررسی منابع تولید، مورد استفاده قرار می‌گیرد. هدف اصلی این فرآیند، ارائه محصولات یا خدمات باکیفیت با کمترین هزینه ممکن است. البته اهداف و کاربردهای فرآیند مدیریت تولید به این موارد ختم نمی‌شوند. این کار سبب می شود منابعی که سازمان در دسترس دارد مشخص شده و نیاز به سایر منابع تعیین گردد و این کار به سوالات جزئی تری مانند چه منابعی داریم؟ کدام یک از این منابع منحصر به فرد هستند؟ کدام یک تأثیر استراتژیک دارند؟ از چه شرایطی برخوردارند(کیفیت، کمیت)؟ و چگونه از آنها استفاده کنیم؟پاسخ می دهد.  مدیریت منابع تولید همچنین منابعی که برای انجام تولید استراتژیک لازم هستند را مشخص می نماید. سپس مدیران بایستی برنامه هایی برای غلبه بر این کمبود ها تهیه نمایند. 

برای دریافت خدمات راه اندازی استارتاپ با مشاوره کارشناسان خبره، کلیک کنید.

بازاریابی تعاملی ( اینتراکتیو مارکتینگ) چیست؟
ادامه مطلب

یکی از موارد کلیدی که شما باید به عنوان یک رهبر درک کنید این است که مدیریت منابع یک فرایند مداوم است. با ادامه رشد کسب و کار، شما باید بتوانید تلاش‌های مدیریت منابع خود را متناسب با نیازهای در حال توسعه‌تان تطبیق دهید. در حالی که فناوری همیشه برای کمک به شما وجود دارد، این برنامه‌ریزی و چشم‌انداز شما به عنوان یک رهبر است که تیم و کسب و کار را در مسیر درست هدایت می‌کند. در راه درگیری‌هایی وجود خواهد داشت، اما شما باید فراتر از آن‌ها بروید و تیم خود را کنار هم نگه دارید تا آن را به یک ترکیب برنده تبدیل کنید.

معایب نداشتن مدیریت منابع تولید چیست؟

مدیریت منابع تولید برای تمامی کسب و کارها و صنایع از اهمیت بالایی برخوردار است. نداشتن مدیریت منابع تولید منجر به خسارات و آسیب هایی به شغل مورد نظر می شود. در ادامه به چند مورد از معایب نداشتن مدیریت منابع تولید بیان خواهد شد.

عملکرد ضعیف:

یکی از اولین شاخص‌های مدیریت ضعیف منابع تولید، کاهش عملکرد تیم است. پارامترهای مختلفی وجود دارند که می‌توانند این را نشان دهند. به عنوان مثال، از دست دادن مهلت زمانی که به صورت غیرواقع‌بینانه تعیین کرده‌اید یا کیفیت پایین در انجام وظیفه زیرا شما شخص اشتباهی را مامور انجام این کار کرده‌اید و….

برای دریافت خدمات مشاوره کسب و کار جهت راه اندازی و توسعه کسب و کار خود با مشاوره کارشناسان خبره، کلیک کنید.

افزایش نارضایتی:

عملکرد ضعیف هرگز به کسی الهام نمی‌بخشد. بنابراین وقتی عملکرد تیم مدیریت منابع تولید کاهش می‌یابد، نارضایتی افزایش می یابد. مدیر به  توانایی کارمند شک می‌کند، در حالی که واقعیت چیز دیگری است. همه این‌ها در نهایت می‌تواند باعث ایجاد یک فرهنگ کار سمی شود.

خسارات مالی:

ضررهای مالی زمانی اتفاق می‌افتند که شما از منابع خود به طور موثر استفاده نکنید. منابع کم تخصیص یافته می‌توانند بودجه شما را به راحتی نابود کنند؛ زیرا بیشتر تلاش شما صرف کارهایی می‌شود که نتیجه مطلوبی ندارند.

کاهش تولید:

یکی دیگر از مشکلات نداشتن مدیریت منابع تولید، کاهش تولید است. اگر شما نتوانید منابعی که دارید را مدیریت کنید، یا با کمبود منابع انسانی مواجه خواهید شد یا کمبود مواد اولیه اتفاق می افتد و در نهایت، منجر به کاهش تولید می شود.

برای دریافت خدمات نوشتن بیزینس پلن با مشاوره کارشناسان خبره، کلیک کنید.

بازاریابی تعاملی ( اینتراکتیو مارکتینگ) چیست؟
ادامه مطلب

مدیریت منابع تولید کاری تخصصی و مهم برای تمامی کسب و کار ها به شمار می آید. شما باید بتوانید تمامی منابعی که برای تولید است را بررسی و مسائل پیش رو را پیش بینی نمایید. اگر برای مدیریت منابع تولید از تجربه کافی برخوردار نیستید و یا می خواهید این کار بصورت تخصصی انجام شود، می توانید به سایت الیت بیزینس مدل مراجعه فرمایید.

WhatsApp
Telegram
Email
LinkedIn
Print
Facebook
Twitter
Pinterest
Skype

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای مورد نیاز با * مشخص شده است

نوشتن دیدگاه