مراحل مدیریت راهبردی کسب و کار

مدیریت راهبردی کسب و کار

کسب و کارها را اگر به یک نهال تشبیه کنیم، استراتژی های مدیریتی نقش آب، کود، نور و اکسیژن را دارند. بدن وجود این عناصر زندگی نهال به مخاطره خواهد افتاد. درست همانطور که بدون برنامه ریزی، نظارت و آنالیز و ارزیابی پیوسته محقق شدن اهداف در یک کسب و کار محال است. مدیریت راهبردی کسب و کار نیز دقیقا با همین هدف انجام می شود.

برای دریافت خدمات نوشتن بیزینس پلن فروشگاه مواد غذایی با مشاوره کارشناسان خبره، کلیک کنید.

مراحل مدیریت راهبردی کسب و کار

به موجب مدیریت راهبردی سازمان ها ملزم می شوند تا استراتژی های خود را در جهت رسیدن به اهداف بلندمدت و کوتاه مدت دائما بهبود دهند. بررسی وضعیت موجود، به چالش کشیدن راهبردها، اجرایی نمودن راهبردها و تحلیل و آنالیز نتایج به منظور بهبود مستمر حاصل مدیریت راهبردی می باشد. در ادامه پیرامون مراحل مدیریت راهبردی به گفتگو خواهیم پرداخت.

مراحل مدیریت راهبردی آشنا شوید

مدیریت راهبردی در اخذ تصمیمات منطقی به سازمان ها کمک می کند. به واسطه مدیریت راهبردی است که سازمان ها می توانند اهداف جدید را توسعه دهند و به واسطه بهره گیری از فناوری های نوین در شرایط موجود بهترین نتیجه را کسب کنند. حتی داشتن مزیت رقابتی در بازار پر تلاطم امروز نیز به مدیریت راهبردی بستگی دارد. بدون مدیریت راهبردی آینده سازمان و چشم اندازها و افق های پیش رو تاریک و مبهم خواهد بود. مراحل مدیریت راهبردی به شرح زیر است؛

برای دریافت خدمات نوشتن بیزینس پلن شرکت تولیدی با مشاوره کارشناسان خبره، کلیک کنید.

  • ارزیابی و آنالیز وضعیت فعلی سازمان در مدیریت راهبردی کسب و کار

در این مرحله سازمان باید در سه سطح عمومی، عملیاتی و درونی مورد مطالعه قرار گیرد. اینکه اکنون در کجا ایستاده ایم و چه عواملی بر عملکرد سازمان تاثیر گذار هستند به ما درک درستی از رویدارهای درون سازمانی و برون سازمانی می دهد.

  • شناسایی نقاط قوت و نقاط ضعف سازمان در کنار تحلیل تهدیدها و فرصت ها در مدیریت راهبردی کسب و کار

تا زمانی که ندانید نقاط قوت و ضعف سازمان شما چیست، امکان مدیریت راهبردی وجود نخواهد داشت. در این مرحله باید ماموریت سازمان، چشم انداز و ارزش ها و خط مشی سازمان مشخص شود. در نتیجه جهت گیری سازمان در راستای رسیدن به اهداف شفاف سازی خواهد شد. تجزیه و تحلیل SWOT به شما کمک می کند تا این مرحله را با موفقیت پشت سر بگذارید.

  • هدف گذاری بر اساس چشم انداز سازمان در مدیریت راهبردی کسب و کار

برای محقق ساختن اهداف سازمان باید ورودی ها، خروجی ها و فرآیندهای سازمان را در جهت رسیدن به اهداف تنظیم نمود. این موضوع به طور ویژه در مورد ماموریت های سازمانی صادق است. لازمه رسیدن به چشم انداز، تعیین اهداف بلندمدت استراتژیکی است که به کمک ماموریت های هدفمند و جهت دهی شده محقق می شوند. کارت امتیاز متوازن راهکار خوبی برای تعیین اهداف سازمان می باشد. اهداف سازمان باید هم برای مشتری و هم برای سازمان سودمند باشد.

برای دریافت خدمات نوشتن بیزینس پلن گردشگری با مشاوره کارشناسان خبره، کلیک کنید.

طرح توجیهی پرورش مرغ گوشتی هزار قطعه ای
ادامه مطلب

از جمله این اهداف می توان به افزایش بهره وری، خلق نوآوری، خلق مزیت های رقابتی، افزایش وفاداری مشتری، خلق بالاترین درجه از رضایت، بالا بردن بازده سرمایه گذاری، ارتقای فرهنگ سازمانی و توسعه مهارت های کارکنان اشاره کرد.

  • تدوین استراتژی و برنامه عملیاتی برای سازمان در مدیریت راهبردی کسب و کار

اولین گام جدی در مدیریت راهبردی تدوین استراتژی است. برای رسیدن از نقطه A به نقطه B چه روشی مناسب تر است؟ فرآیند انتخاب بهترین و مناسب ترین روش برای طی کردن این مسیر تدوین استراتژی نام دارد. شما باید سعی کنید نقاط پایانی را چالشی انتخاب کنید تا ارزیابی عملکرد برای شما راحت تر شود. تثبیت نتایج مختلف روی نقطه هدف به شما کمک می کند تا بتوانید عملکرد خود را در محقق ساختن یک استراتژی مورد سنجش قرار دهید. بنچمارک ابزار خوبی برای این سنجش است.

برای دریافت خدمات نوشتن بیزینس پلن شرکت خدماتی با مشاوره کارشناسان خبره، کلیک کنید.

  • بستر سازی و اجرای برنامه های عملیاتی تدوین شده به موازات هم در مدیریت راهبردی کسب و کار

در این مرحله تمام استراتژی های تدوین شده باید به مرحله اجرا برسند. اما اجرای این استراتژی ها نیازمند خلق بستر مناسب است. بنابراین مدیران باید زمینه سازی های لازم را انجام دهند. تدوین سیاست های کاری، تخصیص منابع و ایجاد انگیزه در کارکنان همگی جز اقدامات بسترسازی هستند. بهره مندی از مهارت هایی چون تعامل، تخصیص و نظارت منجر به اجرای موفقیت آمیز استراتژی ها می شود.

  • تحلیل و سنجش میزان موفقیت برنامه های عملیاتی و بازنگری و کنترل استراتژی های تدوین شده بر حسب نتایج در مدیریت راهبردی کسب و کار

فرآیند مدیریت استراتژیک بدون ارزیابی و تحلیل بی نتیجه خواهد بود. شیوه مدیریت راهبری که امروز موفق است لزوما فردا به موفقیت منتج نخواهد شد. بنابراین نظارت و ارزیابی دو کلید مهم و اساسی در راستای مدیریت موفقیت آمیز هستند. مدیریت راهبردی یک انتخاب نیست بلکه یک الزام برای سازمان هایی است که عزم خود را برای رسیدن به موفقیت جزم کرده اند. بسیار مهم است که طبق اولویت بندی عمل کنید. استراتژی ها و راهبردهای انتخابی باید طبق ارزش اولویت بندی شوند.

برای دریافت خدمات نوشتن بیزینس پلن گلخانه با مشاوره کارشناسان خبره، کلیک کنید.

طرح توجیهی مرغ تخمگذار
ادامه مطلب

راهکار محقق ساختن چشم اندازهای سازمان چیزی جز مدیریت راهبردی کسب و کار نیست. مدیریت راهبردی باعث چارچوب دادن و تعیین خط مشی و سیاست های کاری می شودو نوآوری و خلاقیت را فعال می کند. مدیریت راهبردی باید توسط مدیران بلندپایه انجام شود.

WhatsApp
Telegram
Email
LinkedIn
Print
Facebook
Twitter
Pinterest
Skype

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای مورد نیاز با * مشخص شده است

نوشتن دیدگاه