بوم پرسونا مشتری

3. بوم پرسونا مشتری

بوم پرسونا مشتری

بوم پرسونای مشتری برای چیست؟

بوم پرسونا مشتری این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا به بخش مشتری یک تصویر و یک نام بدهید. این ابزار به شما کمک می‌کند تا به دنیای مشتری پا بگذارید و مهم‌ترین نیازها و خواسته‌هایشان را بشناسید. از آن برای تدوین پروفایلی از هر بخش اصلی مشتریانتان استفاده کنید.

چرا پرسونا مشتری اهمیت دارد؟

بعضی اوقات فرضیات و اختلاف نظراتی در بحث‌های اعضای کسب و کار در خصوص اینکه نیاز واقهی مشتری چیست بوجود می‌آید. پرسونا به حذف این فرضیات و اختلاف نظرات کمک می‌کند. پرسونا تصویر واحدی با بینش‌های ملموس و مرتبط ایجاد می‌کند که می‌توان آن را روی مشتریان واقعی آزمود. هم چنین زبان مشترکی برای همه تیم‌های کسب و کار بوجود می‌آورد.

برای دریافت خدمات راه اندازی استارتاپ با مشاوره کارشناسان خبره، کلیک کنید.

چگونه از پرسونا استفاده می‌شود؟

بوم پرسونا برای ایجاد خلاقیت عالی است. در برگه ‌هایA1یا A2 از آن پرینت بگیرید، از برگه‌های یادداشت چسبی برای یادداشت کردن ایده‌هایتان استفاده کنید یا افکارتان را به‌صورت طرح روی کاغذ بیاورید. هر چیزی که فکر می‌کنید برای تیم‌تان بهترین است. هم‌چنین می‌توانید از قالب گوگل اسلاید برای پیاده‌کردن ایده‌ها روی یک صفحه نمایش بزرگ استفاده کنید.

گام به گام

  1. اسم و نقش

تا آنجا که ممکن است پرسونا باید واقعی باشد. به پرسونا یک نام و نقش واقعی بدهید.این کار به پشتیبانی از مشتریان در واقعیت کمک می‌کند. استفاده از یک شخص واقعی به جای یک شخص انتزاعی بعنوان الگو بهتر است.

  1. طرح نقطه چین

بوم پرسونا به تین منظور طراحی می‌شود تا تصویر سازی از مشتری را تسهیل بخشد. آیا مشتری یک مرد است؟ یک زن است؟ خوشحال است یا ناراحت؟ آیا لباس‌های خاصی می‌پوشد؟ تصویر سازی غنی ایجاد کنید. آن را براساس ویژگی‌های یک شخص واقعی که یک مشتری نوعی در بخش مشتریان هدف است تدوین کنید.

برای دریافت خدمات نوشتن بیزینس پلن با مشاوره کارشناسان خبره، کلیک کنید.

  1. نیاز

هدف از بوم پرسونا شناسایی نیازهای پرسونا است. مشتریان واقعا چه چیزی می‌خواهند؟ چه تصمیماتی خواهند گرفت؟ دیگر پرسونا‌ها کمک می‌کنند تا بر این موضوع تمرکز شود و تا حد ممکن پرسونای دقیقی بدست آید. هنزمان با ایجاد بوم و تعریف پرسونای خود نیازها را نیز تطابق دهید.

  1. گرایشات مثبت

پرسونا چه گرایشات مثبتی در زندگی و دنیای اطراف تجربه می‌کند؟

  1. فرصت‌ها

پرسونا چه فرصت‌های مثبتی را تجربه می‌کند؟ این فرصتها می‌تواند مربوط به کار یا زندگی شخصی باشند.

  1. امیدها

پرسونا چه امیدها و اهداف شخصی برای آینده دارد؟

  1. گرایشات منفی

پرسونا چه گرایشات منفی در زندگی و دنیای اطراف تجربه می‌کند؟

  1. مشکلات

پرسونا چه مشکلاتی را تجربه می‌کند؟ این مشکلات می‌تواند مربوط به کار با زندگی خصوصی باشد.

برای دریافت خدمات نوشتن طرح توجیهی با مشاوره کارشناسان خبره، کلیک کنید.

  1. ترس‌ها

پرسونا چه ترسی از آینده دارد و با چه مسائل شخصی مقابله می‌کند؟

چک لیست

  • آیا پرسونای شما اسم و نقش دارد؟
  • آیا تصویرسازی غنی ارائه کرده‌اید؟
  • چه میزان از پرسونا هنوز در حد فرضیات است؟
  • مهم‌ترین بخش پرسونای شما چیست؟ آیا به موارد بیشتری نیاز دارد؟

گام‌های بعدی

  • از بوم تابلوی پیشرفت برای محک و اعتبار دادن به فرضیه‌هایتان استفاده کنید.
  • به بیرون از شرکت بروید و با مشتریان حال حاضر و بالقوه صحبت کنید. آیا گفته‌های آنها با پرسونای شما همخوانی دارد یا نیاز است آن را بروزرسانی کنید.
  • از پرسونا بعنوان مبنایی برای ترسیم نقشه سفر مشتری استفاده کنید.
  • از پرسونا به عنوان مبنایی برای اعتبار بخشیدن به ارزش پیشنهادی استفاده کنید.
1. بوم استراتژی برند
بوم استراتژی برند

استراتژی برند یک ابزار یک صفحه ای است که به توسعه  بیانیه ساختاری، مشهود و مرتبط جایگاه‌یابی برند، عصاره برند و شخصیت برای کسب و کار است که این موارد را با ارزش‌ها و پیام‌های اصلی شرکت ادغام می‌کند.

2. بوم چشم انداز 5 گام جسورانه
بوم چشم انداز ۵ گام جسورانه

این بوم به شما کمک می‌کند تا چشم انداز کسب و کار و مراحل رسیدن به آن را طراحی کنید. تیم شما قادر خواهد بود چیزی که از چشم انداز شما حمایت می‌کند، چیزی که آن را به چالش می‌کشد و فرصت‌هایی که با کار بر روی چشم‌انداز ایجاد می‌شوند مشخص کند.

3. بوم پرسونا مشتری
بوم پرسونا مشتری

بوم پرسونا مشتری این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا به بخش مشتری یک تصویر و یک نام بدهید. این ابزار به شما کمک می‌کند تا به دنیای مشتری پا بگذارید و مهم‌ترین نیازها و خواسته‌هایشان را بشناسید. از آن برای تدوین پروفایلی از هر بخش اصلی مشتریانتان استفاده کنید

4. بوم سفر مشتری
بوم سفر مشتری

این بوم ‌به کسب و کار کمک می‌کند تا نیازهای مشتری را شناسایی کند و نیازهای متغیر مشتری را در هر لحظه حساس از این سفر تعریف کند. از این رو کسب و کارها می‌توانند تشخیص دهند که بهترین راه برای ارتباط و پشتیبانی مشتریانشان در این سفر چیست؟

بوم ارزش پیشنهادی
بوم ارزش پیشنهادی

بوم ارزش پیشنهادی روشی ساده برای درک بهتر نیازهای مشتریان و طراحی محصولات و خدمات مورد نیازشان است. به تنهایی کاربرد خوبی دارد اما برای بکارگیری همراه با بوم الگوی کسب و کار و هم چنین دیگر ابزارهای استراتژی کسب و کار و بازاریابی طراحی شده است.

6. بوم محیط
بوم نقشه محیط

بوم نقشه محیط  به شما و تیم‌تان کمک می‌کند تا تفکر خود را فراسوی مرزهای محصول، خدمات و سازمان خود گسترش دهید و گفتگوی عمیق‌تری راجع به اینکه در دنیای اطرافتان چه می‌گذرد و تغییراتی که در جریان است چه تاثیری بر کسب و کار شما در آینده خواهد داشت، داشته باشید.

مدل کسب و کار min
بوم مدل کسب و کار

از بوم برای توصیف، طراحی، به چالش کشیدن و مبنا قرار دادن مدل کسب و کار استفاده می‌شود. از بوم مدل کسب و کار برای کشف بینش‌ها در خصوص مشتری، اینکه ارزش پیشنهادی چه چیزی را و از چه کانالی پیشنهاد می‌کند، و اینکه شرکت شما چگونه کسب درآمد می‌کند استفاده می شود

بوم داستان سرایی
بوم داستان سرایی

بوم داستان سرایی این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا بطور جمعی داستان‌های عالی طراحی کنید که با نیاز مخاطبان شما همخوانی داشته باشند. با استفاده از عناصر بصری، جالب توجه، قابل درک، کنترل شده و الهام بخش.

تابلوی پیشرفت
بوم تابلوی پیشرفت

بوم تابلوی پیشرفت ابزاری است برای درک فرضیاتی که از کسب و کار و استرلتژی بازاریابی بوجود می‌آیند، برای مثال حین استفاده از دیگر بوم‌های استراتژی. هم چنین ابزاری است برای بررسی پیشرفت و اعتبار بخشیدن به این فرضیات.